Philobiblon sive de Amore Librorum

Detta är ingen "blogg". "Blogg" är ett monstruöst ord. Detta är en nätjournal. Denna nätjournal kommer från och med nu och framöver att medelst himmelskt klara och övertygande argument att kämpa för livets absoluta mening: bibliofili, litteraturhistoria och bildning. I dagens Sverige har ärkefienden brett ut sig i form av bildningsförakt, bibliofobi, pöbelvälde och kvällspress. Jag, Antonius Magliabechius II, vitterhetens riddare, välkomnar din omvändelse, nätresenär!

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hufvudstaden, Sweden

Jag är en hårt arbetande renässansmänniska tillika litteratör.

Mina huvudsakliga intressen är dekadent och symbolistisk lyrik, sekelskifteslitteratur, schamanism och runologi. Jag också en hejare på korybantisk dans och rasbiologins historia.

"Alldeles som korybanterna, som aldrig dansa utan i besinningslöst tillstånd, så äro också de lyriska diktarna från sina sinnen, när de dikta sina sköna sånger; de måste komma in under harmoniens och rytmens makt och bli gripna av backantisk yra." - Platon (427-347 f.Kr.)

11 december 2005

Renässans!

Det är dags att återkomma på Internet. Det behövs en motkraft till dagens förråade och monstruöst nivellerade vardag. Den största anledningen till mitt temporära avbrott från den mörka samtidsmiljön har att göra med att jag skriver på ett verk som skall revolutionera världsanden. Mer om det om en stund; nu skall jag spy på nobelpriset i litteratur. Förra årets nobelpristagare var en katastrof, årets likaså. Politiska ställningstaganden av Svenska Akademien måste attackeras! Att Elfriede Jelinek fick förra årets nobelpris i litteratur beror enbart på att Horace Engdahls fru antagligen sexvägrade en längre period. Detta års nobelpris hör till 70-talet. Pinter borde ha fått priset för många år sedan. Idag bör en poet få priset, inte minst eftersom poesi är den högsta konstformen människan förmått framställa. Det är antagligen anledningen till att så få förmår läsa poesi. Nej, Adonis i all ära, den som bör få nobelpris är snarare Tranströmer.

3 Comments:

Anonymous Sun Tzu said...

Hej. Hittade dessvärre ingen emailadress till dig, så därför skriver jag här. Ber om ursäkt. Förmodar att du inte lagt ut din adress av en anledning. Eller så är jag blind. Det jag egentligen ville, var att fråga om du har RSS på det du skriver. Om inte så skulle jag gärna se att det kom, eftersom jag gärna läser det du skriver.

Svara gärna via email:
sundquist@mailinator.com

tisdag, december 13, 2005 1:50:00 fm  
Blogger eddbrooks8936 said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

måndag, december 19, 2005 2:49:00 fm  
Anonymous Martin said...

Ja visst blir man trött på alla som kommer med ord, ord men inget språk...

torsdag, februari 16, 2006 3:35:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home